Naar vorige bericht: Traditionele snertwandeltocht bij De Spitkeet
Naar volgende bericht: Smallingerland subsidieert WOODlandart met € 20.000,-

Campagne Wie is de Bock van start

FRIESLAND / GRONINGEN/DRENTHE – Met uiteraard een harde knal klonk maandagochtend de aftrap voor de campagne ‘Een echte BOCK heeft ballen’ in het NoordLease Stadion in Groningen. De BOCK-campagne is gericht op veilig carbidschieten in Noord Nederland. 

De ‘BOCK-bal-presentatie’ was in handen van burgemeester Karel Loohuis (Hoogeveen) en voorzitter van de Stichting FC Groningen in de Maatschappij Max van den Berg. Daarna deden gemeentebestuurders Pieter Smit (Oldambt), Jaap Hijma (Ferwerderadiel), Eric van Oosterhout (Emmen) en vele andere betrokkenen bij het carbidschieten in het Noorden, de letterlijke aftrap voor de campagne voor veilig carbidschieten tijdens de jaarwisseling.

De BOCK-campagne is gericht op veilig carbidschieten in Noord Nederland. BOCK staat voor Bewust Oplettende Carbid Knaller. Een BOCK is onmisbaar bij de traditie van carbidschieten: de BOCK weet er een veilig en gezellig oud en nieuw feest van te maken door de 5 tips van de BOCK-campagne te kennen en uit te voeren.

Campagne eind 2017

Het motto van deze derde campagne is ‘Een echte BOCK heeft ballen!’ en vraagt de schutters een voetbal te gebruiken in plaats van de deksel van de melkbus. De gemeenten in Noord Nederland omarmen de BOCK-campagne dit jaar opnieuw. Om BOCK-ers op weg te helpen in het veilig knallen, verspreiden de gemeenten de komende weken naast de flyers, maar liefst 1500 BOCK-ballen onder de carbidknallers.

Traditie

Carbidschieten is een prachtige traditie die naast het vertrouwde knallen zorgt voor gezelligheid tijdens de jaarwisseling. Een traditie die we willen behouden voor de komende generaties. Daarbij is het van groot belang dat het carbidschieten (vanaf de eerste keer) op een veilige manier gebeurt. Helaas vinden er jaarlijks nog steeds (ernstige) ongevallen plaats. Deze ontstaan vaak door onwetendheid en/of het nemen van onnodige risico’s. De BOCK-campagne draagt bij aan het verkleinen van de risico’s.

Samenwerking in Noord Nederland

De BOCK-campagne startte eind 2015 op initiatief van het Brandwondencentrum Groningen van het Martini Ziekenhuis, Brandweer Drenthe en Stichting Carbidschieten Drenthe. De Nederlandse Brandwondenstichting ondersteunt de campagne sindsdien. Inmiddels werken alle gemeenten en de drie veiligheidsregio’s in het Noorden mee en zijn ook particuliere en commerciële partijen nauw betrokken bij de campagne.

Naar vorige bericht: Traditionele snertwandeltocht bij De Spitkeet
Naar volgende bericht: Smallingerland subsidieert WOODlandart met € 20.000,-

Overig regionieuws

Klik hier voor meer regio

  • Huis van de maand juni
  • De voordelen van een robot in de maakindustrie
  • Huis van de maand mei
  • RTV De Wâlden sluit zich aan bij streekomroep voor Noordoost Fryslân
  • Huis van de maand april
  • Folklorefestival Hurdegaryp afgelast
  • Marc Lourens nieuwe trainer O19 VV Buitenpost
  • Wie kan morgen wel naar school?
  • Omrop Fryslân past programmering aan vanwege Coronavirus
  • Fries museum sluit deuren in verband met coronavirus
  • Musical Mozes verplaatst naar maart 2021
  • Afgelasting Jubileumreünie & ontmoetingsdag Buitenpost
  • Afvalestafette Tytsjerksteradiel van start
  • Eerste kievitsei Achtkarspelen gevonden
  • Afvalestafette Achtkarspelen van start
  • Vrijwilligersproject Lauwers College doet breidt zich uit als olievlek
  • Verzetsmuseum toont dagelijks leven in Friesland tijdens oorlog
  • Lezing: voorjaarsreiniging van het lichaam met kruiden
  • Eerste kievitsei Tytsjerksteradiel gevonden
  • Aiden, Andries, Reinder en Stefano turnen achtste finale